Regelsysteem

Xenophobia heeft geen regelsysteem met skills, hitpoints en xp. Zoals wel vaker gebruiken we hier het DIGEWGW (doe iets gaafs en we geloven 't wel) systeem.

DIGEWGW doet een beroep op je speelvaardigheden, je eerlijkheid en je gezond verstand: als je geraakt wordt door een kogel, ben je waarschijnlijk dood of zwaargewond. Als je de getroffen pechvogel wilt opereren: speel het uit. Als je iets wilt stelen, zorg vooral dat niemand het ziet. Zolang je iets logisch en op een gave manier uitspeelt, werkt het wat ons betreft.

We wijzen je er echter nog wel een keer expliciet op dat de gezondheidszorg in de Veste danig te wensen over laat (hoezo, gesteriliseerde omgeving?), dat er al met enige regelmaat zieke mensen buiten de enclave werden gezet en dat de nieuwe situatie zonder muur dit waarschijnlijk alleen maar erger maakt. De kans dat je dus overlijdt of wordt uitgestoten vanwege je verwonding of ziekte is erg groot. Je bent echt sterfelijk in deze setting.

Gevechten

Ook voor gevechten is er geen vastomlijnd regelsysteem met levenspunten en wapenvaardigheden. In plaats daarvan leggen we de nadruk op theatrale gevechten en dramatisch interessante scènes.

Daarbij gaan we er van uit dat er niet zo heel veel gevochten zal worden. De meeste mensen uit de Veste zullen zich kunnen verdedigen, maar men zal normaal gesproken niet met wapens op zak lopen.

Het uitgangspunt bij gevechten is dat de beslissingen door het slachtoffer genomen worden. Als iemand door een schot geraakt wordt, is het aan hem om te bepalen of het een ernstige wond oplevert, of slechts een schampschot was, uiteraard binnen de grenzen van het realisme.

Voor hand-tegen-hand-gevechten gebruiken we gebruikelijke LARP-wapens, met een extra nadruk op mooi en theatraal vechten. Dit geldt ook voor pijl en boog, waarbij ook de gebruikelijke LARP-pijlen gebruikt kunnen worden.

Voor vuurwapens (Verweren), die ook in enige mate aanwezig zullen zijn, hebben we een minder gebruikelijk systeem. In tegenstelling tot veel andere evenementen gebruiken we geen Nerf wapens met projectielen, maar gaan we proberen om door het extra theatraal uitspelen van schieten en geraakt worden een extra mooi plaatje neer te zetten.

Wanneer je een physrep voor een vuurwapen mee wil nemen, denk aan de volgende zaken:

  • De enige Verweren die nog over zijn, zijn simpelere modellen. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan single of double-shot wapens zoals dubbelloops jachtgeweren en Winchesters. Half- en volautomatische wapens hebben veel bewegende onderdelen en zitten ingewikkeld in elkaar, waardoor alle (half)automatische wapens die de Veste ooit gehad heeft, inmiddels niet meer werken. Je wapen moet dus een physrep zijn voor een dergelijk niet-automatisch Verweer.
  • We zien liever wat grotere geweren dan kleine handpistolen, simpelweg omdat dat een gaver plaatje oplevert.
  • We hebben geen projectiel-gebaseerde gevechten, dus je physrep hoeft niet in staat te zijn darts, balletjes of schijfjes af te schieten. Als je physrep dat wel kan, doe het dan nog steeds vooral niet.

  • Bij voorkeur maken ze een knal bij het vuren. Dit is geen harde eis, maar het helpt bij het uitspelen. Alternatief is dat je heel hard 'pang' roept of (als dat je voorkeur heeft) trektouwtjes gebruikt.
  • Als je je eigen wapen meeneemt, denk eraan dat IC de wapens gemeenschappelijk goed zijn. Mocht je dus niet willen dat je favoriete wapen gebruikt wordt door anderen, neem je wapen dan niet mee.

  • Munitie is een schaars goed, dat, net als Verweren, gemeenschappelijk goed is. Wij zullen daarom zorg dragen voor physreps van kogels. Na het vuren dien je die dan ook bij de spelleiding in te leveren.
  • Herladen moet - uiteraard - worden uitgespeeld. Hierbij kan het nuttig zijn om een physrep te hebben die een daadwerkelijke actie vereist bij het herladen.

Verder moeten physreps natuurlijk voldoen aan de Nederlandse wapenwetgeving. Hoewel deze niet altijd even scherp gedefinieerd is, kom je met gezond verstand een heel eind. Als je twijfelt, neem dan rustig even contact met ons op.